Tur til Flyvestation Skrydstrup med Seniorerne i Svendborg

26 maj 2013

Primo maj blev jeg (webmaster Halldor Sørensen) ringet op af den nye formand for Seniorerne MC i Svendborg, Kaj Hansen. De var i gang med at planlægge en tur til Flyvestation Skrydstrup d. 26, og leder af turen, Kurt Frandsen, ville gerne have flere deltagere, end de selv kunne mobilisere. Tak for buddet, og ud på mail til alle. Nogen meldte fra men kun 1 meldte til. Jeg selv og fruen (Liss) ville også deltage. Der kom yderligere to tilmeldinger, så i alt var vi 6 medlemmer fra MCGudme, der deltog.
Det var en super interessant og dejlig dag. Solskin på vej over og de fleste kørte i tørvejr hjem. Frokosten blev indtaget i de skønne omgivelser ved Tørning Mølle. 
Selve besøget var som nævnt meget interessant. Først blev vi modtaget og budt velkommen af Brian ? som er sergant ved flyvestationen. Han ledte os ned til redningshelikopterens hangar.
Vi fik levende, med lune og lidt galgenhumor fortalt om de forskellige redningsaktioner og ansvarsfordelinger i helikopteren under aktion. Mandskabet er på vagt 24 timer i døgnet, 365 dage om året, og de er klar til at rykke ud med kort varsel, når ulykken rammer, og hjælpen skal hurtigt frem. Også patient overførsler til fx. rigshospitalet klarer de. 
Alt hvad der er agten for cockpittet er 1. mekanikerens ansvar. Han er så også oplært i alt muligt og kan sågar afløse lægen, hvis turbulens og rystelser er for meget for ham. 2. mekanikeren er redningsmanden, der bliver "sat i søen" og bjerger folk og div. Selve helikopteren er mig en bit for teknisk, men  de danske EH101-redningshelikoptere er udstyret med tre Rolls Royce Turbomeca-motorer. Jeg mener der blev sagt 2400hk. Ligesom på min Honda, som max. kan tage 9,7 liter, skal man være ekstrem opmærksom på brændstofforbrug. En helikopter kan ikke svæveflyve, men faktisk kan den udstyres med et ekstra ton, hvis den skal på en lang mission. Helikoptere har det bedre i strid vind end i vindstille.
Rundt i den ene ende af hallen hang i hundredevis af redningsveste. Hver vest var fra en aktion, og galgenhumoristisk blev der sagt, at de aktioner, hvor vesten stadig var i båden, var personen ikke længere iblandt os, møntet på den måde, at når man er på havet, hjælper det ikke at redningsvesten ligger under dørken. Når man falder i vandet, får man ikke chancen for at hente den, når båden sejler videre med vesten under dørken. Der var også oppustelige gummidyr. Mor og far vender ryggen til i to minutter og ser deres barn på dyret langt ude i vandet.
Det skal lige siges at disse helikoptere og kan udstyres med en rød løber og transportere de royale til dette og hint, ligesom de viser redningsøvelser for at "holde formen" og være fuldt opdateret.
Efter denne løftede pegefinger kørte vi til 6 store dokbygninger, hvor F 16 flyene blev serviceret. Vi fik også her en meget grundig instruktion. Disse serviceeftersyn blev foretaget særdeles grundigt. Flyene er meget gamle og stumperne meget dyre. Hver dok havde sin egen funktion i forbindelse med eftersynet. Den første var hvor stellet bliver gået igennem og undersøgt for revner og l. Vi så det forskelige måleudstyr, som er bygget ind i stellet. Den lille spids er således højdemåler og den røde udposning er radar. Vi hørte om den specielle hjelm og det intelligente katapultsæde som, efter udskydningen fra flyet, først frigør sig fra piloten, når han er i den rigtige højde og vender sig, så han ikke falder ind i sin egen faldskærm. I en anden dok blev der arbejdet med bestykning og vi så rammerne til både bestykning og droptanke. I en tredie dok blev der arbejdet med de kraftige Pratt and Whitney jetmotorer. Elektronikken har også sin egen dok, vi så den ikke, men elektronikken bygget ind i enheder, så man lige kunne hive en kasse ud og smække en ny i.
Efter en meget interessant information blev vi budt på kaffe og kage, og vi sluttede af med tak til Brian for en fin dag og bagefter gruppefotografering ved det massive F 16 fly uden for. Tak til Seniorerne for invitationen. Skulle der være noget faktuelt forkert i det tekniske ovenstående, så sig lige til.

 
Første stop Rasteplads Lillebælt. Herfra deltog turleder Kurt Frandsen og giver os en briefing om dagens program.

 
     Der var fin deltagelse af MC'er, og der var også deltagere, som kørte i bil.        Her ankommet til frokost ved Tørning Mølle.  
    Kendte folk Liss, Kit og Verner                                                                                              Pragtfuldt vejr i skønne omgivelser.

 

 
                          Så er vi ankommet til Flyvestation Skrydstrup og venter på Sergent Brian ?

 
                                                                                                            Helge foretrak Mercedes til turen og Liss snakker med formand for Egebjergkvadrillen

 
Brian er ankommet og fortæller lidt om hvad vi skal se. Der var lune i alle vi talte med, men Brian fyrede dog lige en militær kommando af "Siiiiit op"

 
                                                                            23 m. lang og 6 m. høj EH101 - 3 Rolls Roycemotorer

 
                  Servicestilladser - helikopteren holdes altid klar til indsats. Vi har 3 til redningstjennesten Ålborg, Skrydstrup og  Roskilde                                         

 
Radar og termofølsomt udstyr som kan måle 0,1 grads forskel og dermed også finde personer, hvadenten det er livredene eller hjælp i politi eftersøgninger.

 
Redningsveste, overlevelsesdragter, vaders og badedyr. Hver genstand har sin historie - sin aktion - nogen med lykkelig udgang - andre med det modsatte

 
               Lone fra Skårup fik et bagsæde af seniorerne                                                      "siiiit op" for nu skal vi videre til F 16 dokkene.

 
                                                                                                                                            Denne er ved at blive klargjort til eftersyn

 
                  Denne er strippet for sæde og der er lukket op til vitale dele - der var stor lydhørhed til Brians fortælling om de forskellige funktioner.

 
                                                                    Her er stellet strippet over vingen og motoren er taget ud.

 
                                                                     Halen strippet og haleroret fjernet

 
Ny dok. Her er motoren i stellet og fotograferet ret bag ind.                                  Tavle i gangen med rotorer efter et møde med en svane

 
                                                     PRATT AND WHITNEY                                         og her er den så - den er noget større end man skulle tro.

 
              og fra fronten                                                                                                                          så er vi i cafeteriet

 
                                                  Flyvestation Skrydstrups vartegn en F 16 i en superpotent stigning

          
    I dokken virkede de ikke så store, men her - når man står og kigger op - virker de faktisk meget store.

 
mens vi venter på samling til gruppefoto.  MCGudmefolk på slap line                    Nå - så må vi hellere opføre os ordentligt Lone, Liss, Kit, Verner og Helge

                                          
                                                                                    Hele gruppen samlet inden hjemturen.

                                          
                                                                                   og her er fruen lige byttet med fotografen

Så er det hjemaf efter en fin dag. Vi runder lige Gelsted Skovkro og får en gang flæskesteg med sprød svær og det hele - og det nåede lige at regne af sydpå mens vi spiste - herligt. Vi kørte 334 km.

                                                          
                                                                              Bikerliss ;-) mens vi venter på Verner, som skulle tanke.